Jeg takker for det hurtige svar, som bliver gengivet nedenunder.
Jeg har dog fjernet nogle telefonnumre.
Jeg respektere det svar der er kommet, men ikke enig. Mine bemærkninger vil derfor komme i efterfølgende indlæg.
Til Ib Holm
Tak for din henvendelse vedrørende Shopping Assistenten.
I dit indlæg på openforum.dk rejser du to problemstillinger:
1) Bør forbrugerne ikke opfordres til at kigge efter CVR-nummeret?
2) Bør telefonnummeret nævnes i Shopping Assistentens spørgsmål 1?
Med hensyn til den første problemstilling, så har du ret i, at en e-butik, der er registreret i CVR-registeret, har pligt til at oplyse sit CVR-nummer på hjemmesiden. Det følger af e-handelslovens § 7, stk. 1, nr. 4.
Jeg er meget enig med dig i, at CVR-nummeret kan hjælpe forbrugerne til at identificere sælger og til bl.a. at kontrollere, hvor længe sælger har drevet sin virksomhed.
Når vi på trods heraf ikke har oplysningen om CVR-nummeret med i Shopping Assistenten, er det fordi Shopping Assistenten primært er ment som en hjælp til forbrugere, der handler på udenlandske hjemmesider. Det gør vi bl.a. opmærksom på på den side på vores hjemmeside, hvor man kan hente Shopping Assistenten.
Det er forskelligt, hvordan selskaber er registreret i EU, registreringsnummeret har forskelligt navn i de enkelte EU-lande, og ikke alle lande har en online adgang til at kontrollere registreringsnummeret.
På den baggrund har vi vurderet, at det ikke på nuværende tidspunkt er nogen god ide at opfordre forbrugerne til at kigge efter CVR-nummeret. Men til din orientering kan jeg oplyse, at det er vores mening at udbygge Shopping Assistenten på sigt, så den kan tilbyde målrettede oplysninger om hvor lang fortrydelsesfristen f.eks. er i den pågældende sælgers land, hvad navnet er på virksomheders registreringsnummer i sælgers land, og om det er muligt at kontrollere dem online.
Med hensyn til problemstillingen vedrørende telefonnummeret, så lyder spørgsmål 1 i Shopping Assistenten som følger: "Oplyser sælger tydeligt sit navn, sin fysiske adresse og andre kontaktoplysninger som for eksempel e-mail adresse og telefonnummer?".
Svarer man nej til dette spørgsmål, får man følgende vejledning: "Kan du ikke finde sælgers kontaktoplysninger på hjemmesiden, bør du finde en anden side at handle på. Mangler oplysningerne, kan du ofte tage det som et udtryk for, at sælger ikke er interesseret i at blive fundet. Får du efterfølgende problemer, står du i en vanskelig situation, hvis du for eksempel kun har en e-mail adresse på sælger."
Hverken i spørgsmålet eller i den tekst, der kommer frem, hvis man svarer nej til spørgsmålet, står der noget om, at sælger har pligt til at oplyse sit telefonnummer. Telefonnummeret nævnes som et eksempel på en af de kontaktoplysninger, der kan falde ind under "andre kontaktoplysninger".
Ifølge e-handelslovens § 7, stk. 1, nr. 2, skal sælger oplyse sin fysiske adresse, og ifølge § 7, stk. 1, nr. 3, skal sælger oplyse sin e-mail adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om sælger, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med ham. I lovforslagets bemærkninger til denne bestemmelse nævnes telefonnummeret som et eksempel på, hvad der hører under "andre oplysninger".
Jeg mener derfor ikke, at der er noget betænkeligt i den måde, Shopping Assistenten er formuleret på på dette punkt.
Jeg håber, at jeg med ovennævnte har besvaret dine spørgsmål.
Du er velkommen til at gengive mit svar i det debatforum, hvor du selv har skrevet om spørgsmålet.
Med venlig hilsen
--------------------------------------------------
Peter Fogh Knudsen
Leder af Forbruger Europa
Statistikker: af Ib Holm — 2005-10-26 18:26
]]>