Hej
Da den gamle tråd åbenbart er blevet låst er jeg nødsaget til at starte en ny da dette emne ikke er uddebatteret endnu.
Jeg står i samme situation som så mange andre tidligere fribetalingskunder med en hvis legemsdel i vandskorpen efter fribetaling er blevet overtaget af DIBS.
Problemet er at vi netop er blevet bonget 1117,50 kroner fra fribetaling for første kvartal 2010. Vores abonnement er steget fra 89 kroner til 298 kroner pr. måned. Ifølge DIBS egne betingelser må de max. hæve prisen med 5% årligt for abonnementet med mindre de adviserer kunden minimum 3 måneder i forvejen omkring prisstigningen. Her har de altså hævet prisen 335% alene på abonnementet og vi har ikke modtaget nogen advisering omkring dette så vidt jeg er orienteret. Denne skulle vi have modtaget senest 1. oktober 2009 og det eneste vi har modtaget fra DIBS er brevet om at de overtager fribetaling.
Derfor vil jeg høre om der er nogle af i andre gamle fribetaling-kunder som har modtaget en advisering om en prisstigning på 335% inden 1. oktober 2009? Jeg kunne læse i forrige (låste) tråd at det nikke var tilfældet for nogle af jer, men spørgsmålet er om det er generelt. I så fald vil vi gerne kontakte en advokat omkring emnet, men det der jo en påstand mod påstand sag med mindre vi kan samle en række andre utilfredse kunder som kan være med til at bevidne at ingen, eller flere af de gamle kunder ikke modtog en advisering om prisstigningen. I så fald har DIBS brudt deres egne regler og kan max. bonge os de 89 kroner pr. måned + en prisstigning på 5%.
Hvis nogen har modtaget en advisering om prisstigningen, må i meget gerne forwarde den til min mail eller poste vilkårene her på forum.
En helt anden ting er at jeg mener der findes en lov for private, som siger noget i retning af, at en virksomhed som overtager en andens virksomheds kunder ikke uden videre må ændre markant i den kontrakt som er indgået med det tidligere firma. Om det så også gælder for enkeltmandsfirmaer er jeg i tvivl om, men der må da være noget i vores lovgivning som forhindrer virksomheder som DIBS i at kunne lave så markante ændringer som at hæve prisen med 335% og samtidig opkræve abonnement bagud når det fremgår af kontrakten fra fribetaling at prisen er 89 kroner og at abonnementet skal være forudbetalt!
I dag skrev jeg så til dibs og informerede dem om de 5% som står i deres egne regler. Her fik jeg blot et flabet svar tilbage om at ALLE kunder er blevet adviseret prisstigningen! I vores tilfælde er det løgn, men da jeg ikke kan bevise at vi ikke har modtaget en advisering, skal vi bruge flere vidner og derfor må i meget gerne melde tilbage. I må også gerne melde tilbage om i har lyst til at komme med vidneudsagn i den konkrete sag om manglende advisering (Som vi ønsker at gøre overordnet så det kommer alle tidligere kunder til gode).
Håber at høre fra jer.
Mvh. Nikolaj