Et domæne er oftest delt op i tre dele, og du skal læse det fra højre mod venstre:
Topdomain: Kan være landespecifik eller generisk, f.eks. .dk (landespecifik) eller .com (generisk, gælder også .info .biz osv.)
2. level domain: dit domænenavn, f.eks. shop
subdomæne: www eller et undersite på dit domæne, f.eks. visit eller * - så virker alt hvad du skriver foran dit 2. level domain
Ud fra ovenstående kan din adresse være: visit.shop.dk eller
http://www.shop.dk eller hvis du snyder:
http://www.visist.shop.dkså dit domæne består altså altid af tre ting, men hvordan du bruger dem afhænger af dig. Nogle bruger altid et subdomæne til www, nogle bruger subdomæner til at pege på specifikke sider på deres hjemmesider, som f.eks. TV2: vejret.tv2.dk (subdomæne - 2. level domain - topdomain) Andre igen (også TV2) "misbruger" lidt det med subdomæner (fordi folk ikke kan finde ud af det med om det nu er
http://www.noget eller uden www. - så de dobeltsikrer og laver reelt subdomæner der hedder
http://www.vejret (subdomæne) + (2. level + topdomain = tv2.dk) som så bliver til
http://www.vejret.tv2.dk - for at sikre, at folk som er i tvivl om det er med eller uden www - subdomænet - stadig ender på den rigtige side.
Det som du skriver står efter / bindestregen, er det som i websprog kaldes for et alias - altså det faktum, at man skriver en URL og en / plus et navn f.eks.
http://www.domain.dk/butik og dette kan du ikke sætte op i DNS - det kan være, at one.com tilbyder det, som du gengiver det, men normalt sætter man selv dette op i form af en redirect i f.eks. index.htm - eller at din undermappe rent faktisk hedder dette navn. I osC er det f.eks.
www.domain.dk/catalog - fordi du under din shop har en mappe der hedder catalog.
I dit konkrete tilfælde vil det mest åbenlyse være at lave et subdomæne, f.eks. test.ditdomain.dk hvor du installerer din nye shop. Eller alternativt, at du køber et nyt domæne til testformål - her kan du installere en helt ny shop samt database som du tester på. Du kan herefter kopiere filer fra dette domæne til din liveshop, når du er sikker på at alt virker, som det skal. Ulempen ved et subdomæne er så vidt jeg lige kan gennemskue, at Google Analytics tæller disse besøg med i din statistik (hvis du bruger det).