Nedenfor er mine noter til opgradering til nyeste version af Unique Free. Som sagt er det kun noter, men det kan være, at andre kan få glæde af dem, hvis de støder på nogle af de samme udfordringer, som jeg har mødt. (Kodenørder har nok ikke brug for dette dokument, men den gruppe tilhører jeg ikke:-)
Jeg kan varmt anbefale at installere et lokalt udviklingsmiljø, hvor man kan køre en webserver med Unique Free (det er ikke svært at sætte op!) Læs her:
http://uniquesystems.dk/forum/viewtopic.php?f=21&t=203
Når du har fået din virtuelle shop op at køre, kan du begynde at installere den nye Unique Free version 1.7
--------
Lav backup af catalog-mappen fra din Live shop
--------
Lav en eksport af databasen fra din Live shop.
Kenniths kommentarer:
Når man eksporterer de gamle data skal man i phpMyAdmin starte med at vælge databasen så alle tabellerne vises. Derefter klikker man på export fanebladet. I export "rammen"
vælger man SQL (default) og så vælger man de tabeller man vil eksportere ved at holde CTRL nede mens man klikker på dem en af gangen i listen. Derefter fjerner man fluebenet ved struktur da vi ikke ønser at få strukturen med (altså tabellerne) vi vil kune have data. Under data vinger du af ved "komplette -" og "udvidede inserts". Sæt flueben ved download og klik udfør.
Nu skriver jeg at man skal vælge de tabeller man vil eksportere men hvad er det så for nogen man vil have. Det kan jo variere, hvis man f.eks. ikke har skrevet nogen artikler så
er det jo ligemeget med at eksportere de tabeller. Der er heldigvis en vis logik i opbygningen/navngivningen af tabellerne vil man f.eks. eksportere sine kunder og deres tilhørende data vælger man alle de tabeller der starter med customers_ skal man have produkterne eksporteret vælger man alle de tabeller der starter med products_ husk i den
forbindelse også at tage categories og categories_description med.
--------
Installer Unique Free 1.7 - men undlad at overskrive .htaccess filen - da du ellers vil få fejl på siden. At du ikke har .htaccess filen med SEO-tilføjelser giver udfordringer
senere hen med URL-omskrivning. Måske løses dette, når du installerer i liveshop, da man så ikke skal bruge indstillinger til den virtuelle server mere. Jeg skriver løsningen, når jeg har fundet den.
--------
I tabellen orders_status_history slet feltet track_num, da dette automatisk oprettes igen.
--------
Slet indhold i de tabeller, som der er indhold i fra Live shop - med andre ord slet indhold i de tabeller, hvor du ønsker, at dine egne data skal bibeholdes. Bemærk at
configure.php ikke må genbruges fra Live-shoppen, da dette giver problemer med Random products på forsiden.
Lav evt. skærmdump af de indstillinger du har under Kontrolpanel - Opsætning, da disse skal indtastes igen efter installation.
--------
Hvis du bruger en anden betalingsgateway, end den der er inkluderet i Unique Free, skal denne selvfølgelig installeres igen, og det er sikkert mest hensigtsmæssigt at gøre
dette, inden du importerer databasen, da du ellers hurtigt mangler tabeller og lign. som man så skal rette op på under installationen.
--------
Importer databasen fra din liveshop og tilret stylesheet.css hvis du havde rettelser til dette i din gamle shop. Væsentligste ændringer i version 1.7 er graphical borders
nederst (der laver nyt design på boksene). Du kan også kopiere dine produktbilleder over i catalog/mediafiles/images mappen, så du får vist billeder af produkter i dit
testmiljø.
--------
Hvis du har et problem med, at du ikke kan vise dine produkter, når klikker på kategorierne, kan det løses således:
Åbn includes/application_top.php
Find:
- Kode: Vælg alt
// navigation history
if (tep_session_is_registered('navigation')) {
if (PHP_VERSION < 4) {
$broken_navigation = $navigation;
$navigation = new navigationHistory;
$navigation->unserialize($broken_navigation);
}
} else {
tep_session_register('navigation');
}
$navigation->add_current_page();
og erstat med:
- Kode: Vælg alt
// navigation history
if (tep_session_is_registered('navigation')) {
if (PHP_VERSION < 4) {
$broken_navigation = $navigation;
$navigation->unserialize($broken_navigation);
} else {
}
} else {
tep_session_register('navigation');
}
$navigation->add_current_page();
--------
Når ovenstående er gjort og testet, kan man lave en eksport af databasen, backup af catalog-mappen og påbegynde installationen i ens liveshop, og det bør så være nemt at få
butikken op at køre i den nye version (jeg er ikke nået så langt endnu, da jeg afventer, at kontrakten med Fribetaling udløber til årsskiftet, hvorefter jeg skifter til ny betalingsgateway og opgraderer i samme ombæring)