Installation af det danske sprogmodul

Længere beskrivelser af hvordan man nemmest kommer gennem "junglen" :o).
Dette forum er ikke beregnet til spørgsmål.
Tanken er at den kan blive en manual - på sigt - mens Tips Og Tricks er til kortere fif.

Redaktør: Redaktionen

Installation af det danske sprogmodul

Indlægaf mimeini » 2009-07-12 02:41

Det følgende er først en påpegning af nogle problemer i den installationsvejledning som følger med "det danske sprogmodul" og dernæst et forsøg på at lave en bedre skridt-for-skridt vejledning.

Jeg har kæmpet meget med installationen af det danske sprogmodul på en standart installation af Oscommerce. Der sket hele tiden det at jeg mistede min admin side når jeg installede det danske modul. I går fandt jeg så årsagen til problemet og dermed løsningen og det var som så ofte meget simpelt, men det kunne jeg ikke vide før. Jeg vidste bare at det ikke fungerede. Jeg vil godt sige at jeg stadig mener at noget af forklaringen på den langsomme løsning på mit problem har været installations vejledningen som følger med i ”det danske sprogmodul” pakken. I alle de udgaver jeg har haft fat i af ”det danske sprogmodul”. Har der været nogenlunde den samme installations-vejledning og jeg vil sig at informationerne her set i bakspejlet har været for sparsomme og måske endda vildledende. Jeg vil godt give eksempler på hvad jeg mener. Her et citat fra install.txt fra ”det danske sprogmodul”

”Dette er sprog filerne til 2.2 MS2 CVS

Filerne skal blot kopieres til mapperne for henholdsvis din butik og admin.

Eller du kan lave mappen "danish" under

/catalog/includes/languages/

og placere filen "danish.php" i

/catalog/includes/languages/

Resten af filerne skal i mappen "danish" som du lavede".

Altså den første løsning "Filerne skal blot kopieres til mapperne for henholdsvis din butik
og admin". Giver ikke rigtigt mening da der ikke bare er tale om en håndfuld filer men om et helt ordnet fil hierarki, mapper med filer i og yderligere undermapper som også indeholder filer etc. Og hvis man så endelig prøver noget i den retning funger det ikke. Så er der den anden mulighed som teksten beskriver. "Eller du kan lave mappen "danish" under

/catalog/includes/languages/

og placere filen "danish.php" i

/catalog/includes/languages/

Resten af filerne skal i mappen "danish" som du lavede"

Igen er det svært at forstå hvad der ligger i "resten af filerne skal i mappen "danish" som du lavede" da der som nævnt ovenfor ikke er tale om en håndfuld filer, men om et helt harakiri af mapper med filer og undermapper ordnet på en bestemt måde. Men det var bare shop delen. Hvordan mapper og filer præcist lægges for admin delens vedkommende beskrives slet ikke i vejledningen.

Derfor vil jeg i det følgende prøve at lave en installations-vejledning som jeg selve godt kunne have tænkt mig at have fra starten.

Altså installation af det danske sprogmodul på Oscommerce 2.2rc2a.. Setup'et er at Oscommerce ellerede er installeret uden på en server (remote host).

Før du starter skal du altså downloade.

Danish language package for 2.2 MS2 - Update 1 (af Kenneth Pedersen)

som kan finde på denne webside

http://www.oscommerce.com/community/contributions,1463

Den skal så udpakkes på din harddisk (det er et zip archive).

Det efterlader så en mappe på din harddisk ved navn

22ms2dk-u1

hvis du går ind i den mapper er der to undermapper og en fil

admin (mappe)
catalog (mappe)
install.txt (fil)

Så går vi i gang med den egentlige installations proces:

Installationen af det danske sprogmodul har to fase
1. Upload af mapper og filer fra din
lokale harddisk til serveren. Her er det vigtigt at det hele kommer med og kommer til at ligge de rigtige steder
2. Ændring af konfigurationerne for din webshop. Dette gøres ved at du logge dig ind i butikkens administrations del og foretage de relevante ændringer.

Først filoverførsels delen.

Til at overfører filer skal du bruger et FTP program (Hvis du ikke ved hvad et FTP program
er kan du Google det eller finde det på Wikipedia). Nu skal du starte dit FTP program og
koble dig op til din butik ude på serveren. Med FTP programmet går du til mappen.

catalog

(eller /evt_mappe/catalog)

som er roden af din web shop ude på serveren.

Derfra går du vider ned i undermappen

includes

og derfra vider ned i undermappen

languages

det vil sige at du nu "står" i mappen

/catalog/includes/languages/

ude på din server.

Nu skal du uploade. Hvordan du uploader afhængigt af det FTP program du bruger, men du har
navigeret til den mappe du skal uploade til. Nu skal du så finde frem til den rigtige mappe
du skal uploade fra på din harddisk. Det er mappen

22ms2dk-u1/catalog/

på din harddisk. Du skal uploade hele mappen danish (med alle filer og undermapper) til

/catalog/includes/languages/

ude på serveren. Ligeledes skal filen "danish.php" fra

22ms2dk-u1/catalog/

uploades til

/catalog/includes/languages/

Så er arbjedet gjort for catalog mappens vedkommende. Nu skal du gøre det tilsvarende for
filerne og mapperne under admin mappen.

Altså naviger med dit FTP program op/tilbage til

catalog

ude på serveren. Gå herfra ned i undermappen

admin

derfra ned i undermappen

includes

og derfra ned i undermappen

languages

så "står" du altså i

/catalog/admin/includes/languages/

Og det er her du skal uploade til og du skal uploade fra

22ms2dk-u1/admin/

på din harddisk. Du skal gøre nøjagtigt det somme som du lige gjorde for catalog mappen..
Upload hele mappen danish med alle filer og undermapper og filen danish.php til

/catalog/admin/includes/languages/

Så er du færdige med dit FTP arbejde.

Så skal du åbne din browser og gå til din admin side ude på nettet og logge dig på med dit brugernavn og password.


Ude til venstre er der en menu. Her klikker du på menupunktet

localization

næsten nederst. Herefter fremkommer en ny menu samme sted og her vælger du

1) Vælg Languages/Sprog
2) Klik på "New Language"/"Nyt sprog"
3) Udfyld med følgende:
Name: Dansk
Code: da
Image: icon.gif
Directory: danish
Sortorder: 1
(ved Sortorder kan du naturligvis vælge en anden rækkefølge i forhold til dine nuværende sporg)
4) Klik af i "Set as default" hvis du ønsker at Dansk skal være standard sprog i butikken.
5) Klik på knappen "insert"/"indsæt"

Så skulle det virke. Nogle gange skal man tømme sin browsers cache for at kunne se at man rent faktisk har fået nyt sprog i sin shop.


Jeg vil meget gerne oversætte denne trin-for-trin vejledning til engelsk hvis i dem som tager beslutning herom synes at den skulle følge med i pakken "det danske sprogmodul".
mimeini
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2009-02-25 23:34

Re: Installation af det danske sprogmodul

Indlægaf pertho » 2009-07-12 19:35

Tak for vejledningen.

Jeg ved ikke hvor "ny" du er udi OSCommerce shops og contribitions.

Der findes 1000-vis af contribs på oscommerce.com. Nogle har en framragende installationsvejledning, andre har en mere sparsom.

Uanset hvilken contrib du skal installere, så gælder det om at holde tungen lige i munden.

For mit vedkommende, så gør jeg altid sådan:

- alle nye filer kopieres til der respektive mapper. (tungen lige i munden, fordi de hedder der samme i både shop- og admindelen)

- alle andre (=ændrede filer) sammenligner jeg ændringerne i den fil fra contribbet med den, jeg har på min webshop. Jeg går simpelthen slavisk mappestrukturen igennem, for at konstatere hvilke der er ændret.

Du er forhåbentlig opmærksom på, at alle contribs som udgangspunkt tager udgangspunkt i en nyinstalleret shop? (Det bør de i hvert fald være)
pertho
VIP medlem
VIP medlem
 
Indlæg: 2136
Tilmeldt: 2007-08-16 22:25

Re: Installation af det danske sprogmodul

Indlægaf mimeini » 2009-07-13 01:16

kære pertho

Jeg er helt ny i det (men jeg er ikke ny i at være nørd). Det var netop derfor at jeg syntes jeg havde noget at bidrage med fordi jeg ligesom havde de her friske øjne og ikke vidste de ting som i andre allered havde glemt at i engang ikke vidste hvis du forstår hvad jeg mener. At skulle installere det lokale sprogmodul er jo netop noget den nystartede meget tidligt skal konfronteres med med mindre han/hun vælge unique-free og lad mig i den forbindelse nævne at jeg simpelthen ikke har kunnet få unique-free til at spille selvom jeg har prøvet at installere den tre gange først kunne jeg ikke få en admin side. De to næste gange kunne jeg ikke engang få startet installationen efter at jeg havde uploadet.

MVH
Mikkel
mimeini
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2009-02-25 23:34

Re: Installation af det danske sprogmodul

Indlægaf Kennith » 2009-07-14 11:02

Der er tit nogen der har problemer med at installere den danske pakke så den vil sikkert gavne nogen
Hvis du har spørgsmål til Unique Free så stil dem her viewforum.php?f=53
Brugeravatar
Kennith
VIP medlem
VIP medlem
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: 2007-04-30 01:15
Geografisk sted: Aalborg


Tilbage til How-To

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron