[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
 OpenForum.dk • Vis emne - Svindel med amerikans mastercard fra Italien

Svindel med amerikans mastercard fra Italien

Almindelig debat om e-handel - debat forum

Svindel med amerikans mastercard fra Italien

Indlægaf cfglass » 2005-09-21 11:22

Hej

Vi har de seneste dage modtaget ordrer fra italien - betalt med mastercard (amerikansk) - beløb lige under 1000 euro pr stk :(
Ordregivere er forskellige med forskellige adresser, men fælles er, at alle modtagere har arabisk klingende efternavn (karim tangawi), (elkebir ali) osv

Vi har intet bevis for svindel, men i forhold til vor normale kundekreds er det noget påfaldende.

Så dette er bare til orientering !

MVH

Christian
cfglass
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 2004-07-21 13:10

Indlægaf JakobHK » 2005-09-21 23:36

Hej Christian

Vi har haft samme problem med kunder fra Italien, Rumænien, Bulgarien, Ungarn, Spanien, ja selv Frankrig og Holland. Generelt så er vores råd at være yderst påpasselig med ordrer fra syd og østeuropa.
Svindel med kreditkort i webshops er et stadig stigende problem som det er svært at gøre noget ved (politisamarbejdet og lovgivning på tværs af landegrænser er efter min mening på oldnordisk niveau mht. kreditkortsvindel).
Det som virker bedst i følge vores erfaring:
1. Forlang yderligere dokumentation af kunden for ejerskab af kreditkort
2. Lav IP-blockere for IP-adresser fra suspekte besøgende.

VH
Jakob
VH
Jakob Høy Biegel
-------------------------------------------------------------------
www.shopeon.com - automatiser din webshop
Brugeravatar
JakobHK
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 267
Tilmeldt: 2003-01-7 13:56
Geografisk sted: Århus

Indlægaf plu2 » 2005-09-26 00:09

med venlig hilsen,
plu2
Brugeravatar
plu2
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 143
Tilmeldt: 2004-12-29 18:17
Geografisk sted: København

Indlægaf JakobHK » 2005-09-26 09:12

VH
Jakob Høy Biegel
-------------------------------------------------------------------
www.shopeon.com - automatiser din webshop
Brugeravatar
JakobHK
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 267
Tilmeldt: 2003-01-7 13:56
Geografisk sted: Århus

Indlægaf JakobHK » 2005-09-28 14:42

Problemet med kreditsvindel vil nok blive større i fremtiden. Og i den forbindelse fik jeg lige en ide.

Vil det være en ide at lave et oscommerce-modul som automatisk checker ens ordrer på en central database på IP-adresse, email-adresse, fysisk adresse, type af kreditkort osv. Og så viser en advarsel hvis der er andre som har registeret at samme kunde har forsøgt kreditkort svindel.

Databasen skal så opdateres via oscommerce-modulet, ved at man på sine ordrer kan vælge om ordren skal registeres for kreditkort svindel.

Lyder det som en god ide?
Vil det give problemer i forbindelse med registerlovgivningen?
VH
Jakob Høy Biegel
-------------------------------------------------------------------
www.shopeon.com - automatiser din webshop
Brugeravatar
JakobHK
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 267
Tilmeldt: 2003-01-7 13:56
Geografisk sted: Århus

Indlægaf cfglass » 2005-09-28 15:31

Hej Jakob

God ide - den skal dog modifiseres noget for at komme i overensstemmelse med registerlovgivningen.

Generelt kan man sige at man ikke må registrere kriminelle handlinger, i dit forslag kriminaliserer man f.eks en fysisk adresse - og som følge heraf også de der bor på den - altså også de de har rent mel i posen.

men mon ikke en dygtig jurist kan finde en model der kunne tillades - så er jeg bestemt med.

men jeg vil da gerne opfordre pbs til at være mere aktiv - da jeg strartede denne tråd var jeg først i kontakt med pbs, men da det ikke var et dansk kort mente man her ikke at det var noget man skulle tage sig af.
I dett tilfælde afventer man at udsteder (kort udsteder i usa) skulle reagere på kortmisbruget - med andre ord opdages det først nå kortejer modtager kontoudtog, eller registrerer kortet som stjålet.
Så en opfodring til pbs om ikke kun at tage problemet alvorligt når det rammer egen pengepung.

men lad os da høre om ikke der er en jurist derude der kan lave en krølle på jakobs forslag.

mvh

christian
cfglass
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 2004-07-21 13:10

Indlægaf JakobHK » 2005-09-28 15:43

Hej Christian

Jeg kan godt se at der er kan være et problem med registerlovgivningen.
Spørgsmålet er om man kriminaliserer en person/adresse ved at registere vedkommende som potentiel kreditkortmisbruger. Er det ikke næsten det samme som RKI gør?
Jeg vil lige høre min advokat hvad han siger til ideen.

Ellers kan jeg kun give dig ret i at PBS tilsyneladende gør minimalt for at hjælpe og beskytte deres webbutik-kunder mod kortmisbrug. Så længe de ikke selv lider noget økonomisk tab ved kortmisbrug tror jeg desværre ikke de ændrer holdning.
VH
Jakob Høy Biegel
-------------------------------------------------------------------
www.shopeon.com - automatiser din webshop
Brugeravatar
JakobHK
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 267
Tilmeldt: 2003-01-7 13:56
Geografisk sted: Århus

Indlægaf cfglass » 2005-09-28 16:02

Hej Jakob

RKI registrerer et tilgodehavende (skyld) hvor der forud for registreringen foreligger en dom ved dansk domstol. Der registreres ikke gæld der ikke har været for en domstol.

Nu er den kriminelle handling heller ikke den samme. Kreditkortsvindel er en strafbar handling (bedrageri) hvor det et skylde penge (RKI) siger noget om folks evne til at betale (at have en dårlig økonomi er ikke strafbart)

Men jeg ser frem til at høre din advokats syn på sagen.

MVH

Christian
cfglass
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 2004-07-21 13:10

Indlægaf JakobHK » 2005-09-28 16:05

Hej igen

Jeg tænkte også på RKI's registering af potentielle skyldnere.
Den sag som har været omtalt i medierne for ikke så lang tid siden.
(Men jeg er faktisk ikke klar over hvordan sagen endte...)

VH
Jakob
VH
Jakob Høy Biegel
-------------------------------------------------------------------
www.shopeon.com - automatiser din webshop
Brugeravatar
JakobHK
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 267
Tilmeldt: 2003-01-7 13:56
Geografisk sted: Århus

Indlægaf cfglass » 2005-09-28 16:28

Hej Jakob

Det er korrekt, men skyld (i sig selv) er ikke strafbart/kriminelt.

Skyld er kun strafbart hvis den er opstået op (uhæderligt grundlag)


MVH

Christian
cfglass
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 2004-07-21 13:10

Indlægaf olby » 2005-09-28 23:35

Hej Christian.

Ved du hvordan vil sagen forholde sig - hvis registret ikke var placeret i DK.
Jeg tænker her på det utal af registre over SPAM'ere m.m.m. der findes på www, som jo eksisterer i bedste velgående - og tak for det.
Hvis det er muligheden/vejen, så kan der hurtig etableres et US-based register.

Det er tilladt at lave filtre til privat brug - må disse - på en eller anden måde byttes/deles med venner, foreninger, klubber, familie eller lignende.

Det er ved at være lidt besværligt her - at være lovovertræder, for at bekæmpe lovovertrædere ;)
Mvh olby
Hjælp til selvhjælp: Giv din kollega konstruktiv kritik og eller vejledning - tak :).
Brugeravatar
olby
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 2552
Tilmeldt: 2003-01-1 22:27
Geografisk sted: Odder

Indlægaf cfglass » 2005-09-29 09:52

Hej Olby

Tja...

Overskidelse af grænser på nettet er ikke 100% klare og der er i de forskellige lande meget forskellige regler for området.

Det der må være gældende for os er hvilket lands lov (værneting) der er gældende for vort arbejde med registrering af disse oplysninger

Umiddelbart vil jeg mene at det ikke betyder noget hvor den fysiske placering er, det er stadig os her i landet der driver og registerere noget vi ikke må registrere, så den aktive handling sker her i Danmark og ikke i USA.

Nu har vi jo ikke kortnummer, men ellers ville det eller en del heraf formodentlig være nemmere at få tilladelse til at registrere, dette gælder også IP adresse, men den er jo ikke nødvendigvis statisk.
Man kunne godt forestille sig en logning alene af mistænkelige ipadresser, som en anbefaling til butikken om at man her burde undersøge nærmere inden varene sendes.

Men jeg har en god ven der er ekspert på dette område, så jeg sender ham en kopi af korrespondencen for at høre om han har/vil give bud på en løsning.

MVH

Christian
cfglass
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 2004-07-21 13:10

Indlægaf cfglass » 2005-09-29 23:05

Jeg har nu talt med min ven og hans svar var som jeg beskev i forgående indlæg - så der var intet svar at hente her.
Svaret var kort og godt - glem det det får i aldrig lov til - den seneste skærpelse af persondataloven stopper næsten alle tiltag af denne art.

Her er et lille udplug.
"Private må behandle oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til det.

Uden den registreredes samtykke kan indsamling og registrering kun undtagelsesvis ske. Det er en betingelse herfor, at det er nødvendigt for at varetage en berettiget interesse, og denne interesse klart overstiger hensynet til den registrerede. Som eksempel kan nævnes en virksomheds registrering af oplysninger om strafbare forhold med henblik på at indgive politianmeldelse, f.eks. om butikstyveri.

Videregivelse af disse oplysninger vil normalt kun kunne ske med den registreredes samtykke, eller hvis man skal give oplysningerne videre som følge af regler i love eller bekendtgørelser."


Men....

Mon ikke tiltag skal være af en hel anden art, et andet sted i dette forum kører en tråd om returnering af varer (14 daget returret) hvor fragten nu også skal refunderes. Man har efter min vurdering i mange år (med rod i forbrugernes usikkerhed) skærpet kravene til forretninger uden skelen til hvad der skal forståes som en rimelig handel. Kunden skal have en ordentlig behandling, men det skal sælger også.

Herudover er der en del andre ting der ofte gør det svært at være udbyder af varer på nettet, som her i denne tråd hvor vi taler om kortsvindel - det kunne også være kundernes usikkerhed ved handelsformen, vore egne evner som handelsfolk og/eller programmører eller vore problemer med leverandører, bank, skat, told osv.

Man må stille sig selv spørgsmålene.
1. Gør vi det som forretningsindehavere godt nok
2. Gør vore interesseorganisationer det godt nok
3. Gør vore politikere/embedsmænd det godt nok
4. Gør PBS det godt nok
5. Og ja der er garanteret flere spørgsmål til områder der berører vort arbejde.

Jeg kunne jo selv nemt svare på de 4 første spørgsmål med et nej,nej,nej,nej

Dette leder som den opmærksomme læser muligvis har gættet til et oplæg om en interesseorganisation som kan tale vor sag - jeg ved at vi har f.eks FDIH, Dansk Handel og service osv. - Det vi skal overveje er om vi skal påvirke de eksisterende organisationer, eller skal man overveje at starte en ny, eller ......

Går man til f.eks Dansk handel og service hjemmeside kan man læse artiklen om at e-handelen skal afmystificeres
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/ ... tentType=2

I artiklen skrives bl.a at
"Et af fokusområderne handler om at oplyse danskerne. Når forbrugerne handler på internettet, har de for eksempel 14 dages returret på de varer, de køber. Dette betyder, at de faktisk er bedre stillet end, hvis de køber varer i en butik. Alligevel er mange mennesker nervøse ved at benytte sig af e-handel.

Derfor skal det være muligt at slå hårdt ned på e-handelens brodne kar."


Det er noget vås - der er ingen eller meget få brodne kar i vor branche set i forhold til den traditionelle handel, vi er ærlige mennesker der ønsker at skabe en hæderlig forretning på nettet. Udtalelser som denne uden fundering er kun til for at skabe nervøsitet.

Retfærdighedsvis skal siges at artiklen også indeholder andre områder, som er meget relevante.

Går man til FDIH er det alarmerende så svært det er at finde information om de dagligdags opgaver og hindringer for internetforretningerne - på forsiden finder vi dags dato historier som.
e-faktura på rette spor
Referat fra generalforsamling
Datatilsynets fortolkning af persondataloven kan få alvorlige konsekvenser
Uvidenhed bag ulovlig e-handel

Vi lader dette stå lidt til eftertanke - hvor skal vi hen ?
cfglass
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 118
Tilmeldt: 2004-07-21 13:10

Indlægaf JakobHK » 2005-09-30 21:35

Hej Cfglass

Mange tak for din undersøgelse og tak for input. Noget tyder på at ideen med registering af potentielle kreditkort misbrugere er død i denne omgang.

Men ellers kan jeg kun tilslutte mig dine synspunkter.
Der har i medierne været en del fokus på forbrugerbeskyttelsen, mens der har været meget lidt fokus på vilkårene for webbutikker i Danmark.

Mht. FDIH synes jeg at der er en interessant observation, nemlig at kun en minoritet af de medlemmer de lister, er deciderede webbutikker, resten er virksomheder i relation til e-business. Dvs. kun en minoritet af medlemmerne har daglig hands-on erfaring med de problemer og udfordringer en webbutik står overfor i dag.
VH
Jakob Høy Biegel
-------------------------------------------------------------------
www.shopeon.com - automatiser din webshop
Brugeravatar
JakobHK
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 267
Tilmeldt: 2003-01-7 13:56
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Camstore » 2007-03-5 09:44

Fandt tråden her grundet søgning på andet spørgmål og ville bare lige sige at det nævnte system allerede findes i hvert fald til en hvis grad: http://www.algozone.com/shop/oscommerce ... selected=1
osCommerce novice bruger, se selv:
/
Brugeravatar
Camstore
Oldtimer :o)
Oldtimer :o)
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: 2006-05-12 17:20


Tilbage til Generel debat

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron