[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
 OpenForum.dk • Vis emne - Shopping Assistenten --- Læs om den før din kunde

Shopping Assistenten --- Læs om den før din kunde

Almindelig debat om e-handel - debat forum

Shopping Assistenten --- Læs om den før din kunde

Indlægaf Ib Holm » 2005-10-23 13:00

mvh
Ib
Ib Holm
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 2005-06-4 16:11
Geografisk sted: Sjælland

Er du ening med spørgsmålene i Shopping Assistenten

Indlægaf Ib Holm » 2005-10-25 17:34

Shopping Assistenten er nu klar, men efter min mening med småfejl. Der spørges f.eks. efter telefon nummer, det er der mange der ikke opgiver, da alle henvendelser normalt sker pr. e-mail. Der er et lovkrav om, at CVR nummer skal oplyses, det har de helt glemt. Hvis man har CVR nummer kan alle relevante oplysninger findes på www.cvr.dk og www.toldskat.dk kan oplyse, om virksomheden er momsregistreret.

Der er ikke lovkrav om, at internetbutikker skal opgive telefonnummer, så [highlight=red]det er betænkeligt at en internetbutik får en "dårlig" bemærkning fra en offentlig myndighed, når den overholder lovens krav[/highlight].

e-Handelslovens §7 lyder således:
" § 7. En tjenesteyder skal give oplysning om

1) tjenesteyderens navn,

2) den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,

3) e-post-adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om tjenesteyderen, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med tjenesteyderen,

4) CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister,

5) tilhørsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den relevante tilsynsmyndighed.

Stk. 2. En tjenesteyder, der udøver et lovreguleret erhverv, skal desuden give

1) oplysning om enhver brancheorganisation eller lignende, hvor tjenesteyderen er registreret,

2) oplysning om erhvervsbetegnelsen og den medlemsstat, hvor den er givet, og

3) en henvisning til de faglige regler, der gælder for det lovregulerede erhverv, og hvorledes der kan opnås adgang til disse.

Stk. 3. Der skal for tjenestemodtageren og myndighederne være en let tilgængelig og vedvarende adgang til de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger. "



Shopping Assistenten åbner i et popup vindue, og har følgende spørgsmål:

1. Oplyser sælger tydeligt sit navn, sin fysiske adresse og andre kontaktoplysninger som for eksempel e-mail adresse og telefonnummer?

2. Giver sælger tilstrækkelige oplysninger om varens/ydelsens væsentligste egenskaber?

3. Får du tydelig oplysning om pris, levering, betaling og andre købsvilkår?

4. Kan du betale med betalings- eller kreditkort?

5. Giver sælger dig oplysning om fortrydelsesret?

6. Giver sælger dig oplysning om, hvad du kan gøre i tilfælde af fejl og mangler?

7. Beskytter sælger dine persondata og betalingsoplysninger?



Sådan bruger du Forbruger Europas Shopping Assistent
Besvar de 7 spørgsmål ovenfor og tryk på send. Derefter modtager du gode råd i forhold til dine svar på spørgsmålene.

Shoppingen Assistenten bliver stående på skærmen, mens du tjekker sælgers hjemmeside.
mvh
Ib
Ib Holm
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 2005-06-4 16:11
Geografisk sted: Sjælland

Sådan kan du blive hængt ud af forbrugerstyrelsen

Indlægaf Ib Holm » 2005-10-25 18:10

Prøv Shopping Assistenten, og svar ja (positivt) til alt undtagen punkt 1, da du ikke kan se noget telefonnummer. Der står ganske vist fx. i punkt 1 og ikke enten/eller, men det overser kunderne.

Her er svaret:
1.
Kan du ikke finde sælgers kontaktoplysninger på hjemmesiden, [highlight=red]bør du finde en anden side at handle på[/highlight]. Mangler oplysningerne, kan du ofte tage det som et udtryk for, at sælger ikke er interesseret i at blive fundet. Får du efterfølgende problemer, står du i en vanskelig situation, hvis du for eksempel kun har en e-mail adresse på sælger.
mvh
Ib
Ib Holm
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 2005-06-4 16:11
Geografisk sted: Sjælland

Jeg har bedt den ansvarlige om at kommenterer de to indlæg

Indlægaf Ib Holm » 2005-10-25 18:29

Den ansvarlige leder af Forbruger Europa er sekretariatsleder Peter Fogh Knudsen, pfk@forbrugereuropa.dk.

Jeg har bedt ham om at besvare de to indlæg, gerne direkte her i OpenForum.
mvh
Ib
Ib Holm
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 2005-06-4 16:11
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf w3 » 2005-10-25 19:37

Hej Ib,
Det svar - hvis der kommer et - er jeg spændt på...
Lars
Brugeravatar
w3
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 1219
Tilmeldt: 2004-10-18 23:15
Geografisk sted: Aulum

Indlægaf Ib Holm » 2005-10-25 19:54

Hej Lars

Du kan være helt sikker på at der kommer svar.
Her er jeg på "hjemmebane", og kender de forskellige muligheder.
Jeg har før fået en skatteminister til at undskylde i et af folketingets udvalg, hvor ministeren havde svaret 100% forkert på et spørgsmål - jeg kendte reglerne på et enkelt lille område bedre end hans egne embedsmænd.
mvh
Ib
Ib Holm
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 2005-06-4 16:11
Geografisk sted: Sjælland

Så kom der svar fra Forbruger Europa

Indlægaf Ib Holm » 2005-10-26 18:26

Så kom der svar fra Forbruger Europa, kun et døgn efter henvendelsen.
Jeg takker for det hurtige svar, som bliver gengivet nedenunder.
Jeg har dog fjernet nogle telefonnumre.
Jeg respektere det svar der er kommet, men ikke enig. Mine bemærkninger vil derfor komme i efterfølgende indlæg.

Til Ib Holm



Tak for din henvendelse vedrørende Shopping Assistenten.



I dit indlæg på openforum.dk rejser du to problemstillinger:



1) Bør forbrugerne ikke opfordres til at kigge efter CVR-nummeret?



2) Bør telefonnummeret nævnes i Shopping Assistentens spørgsmål 1?



Med hensyn til den første problemstilling, så har du ret i, at en e-butik, der er registreret i CVR-registeret, har pligt til at oplyse sit CVR-nummer på hjemmesiden. Det følger af e-handelslovens § 7, stk. 1, nr. 4.



Jeg er meget enig med dig i, at CVR-nummeret kan hjælpe forbrugerne til at identificere sælger og til bl.a. at kontrollere, hvor længe sælger har drevet sin virksomhed.



Når vi på trods heraf ikke har oplysningen om CVR-nummeret med i Shopping Assistenten, er det fordi Shopping Assistenten primært er ment som en hjælp til forbrugere, der handler på udenlandske hjemmesider. Det gør vi bl.a. opmærksom på på den side på vores hjemmeside, hvor man kan hente Shopping Assistenten.



Det er forskelligt, hvordan selskaber er registreret i EU, registreringsnummeret har forskelligt navn i de enkelte EU-lande, og ikke alle lande har en online adgang til at kontrollere registreringsnummeret.



På den baggrund har vi vurderet, at det ikke på nuværende tidspunkt er nogen god ide at opfordre forbrugerne til at kigge efter CVR-nummeret. Men til din orientering kan jeg oplyse, at det er vores mening at udbygge Shopping Assistenten på sigt, så den kan tilbyde målrettede oplysninger om hvor lang fortrydelsesfristen f.eks. er i den pågældende sælgers land, hvad navnet er på virksomheders registreringsnummer i sælgers land, og om det er muligt at kontrollere dem online.



Med hensyn til problemstillingen vedrørende telefonnummeret, så lyder spørgsmål 1 i Shopping Assistenten som følger: "Oplyser sælger tydeligt sit navn, sin fysiske adresse og andre kontaktoplysninger som for eksempel e-mail adresse og telefonnummer?".



Svarer man nej til dette spørgsmål, får man følgende vejledning: "Kan du ikke finde sælgers kontaktoplysninger på hjemmesiden, bør du finde en anden side at handle på. Mangler oplysningerne, kan du ofte tage det som et udtryk for, at sælger ikke er interesseret i at blive fundet. Får du efterfølgende problemer, står du i en vanskelig situation, hvis du for eksempel kun har en e-mail adresse på sælger."



Hverken i spørgsmålet eller i den tekst, der kommer frem, hvis man svarer nej til spørgsmålet, står der noget om, at sælger har pligt til at oplyse sit telefonnummer. Telefonnummeret nævnes som et eksempel på en af de kontaktoplysninger, der kan falde ind under "andre kontaktoplysninger".



Ifølge e-handelslovens § 7, stk. 1, nr. 2, skal sælger oplyse sin fysiske adresse, og ifølge § 7, stk. 1, nr. 3, skal sælger oplyse sin e-mail adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om sælger, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med ham. I lovforslagets bemærkninger til denne bestemmelse nævnes telefonnummeret som et eksempel på, hvad der hører under "andre oplysninger".



Jeg mener derfor ikke, at der er noget betænkeligt i den måde, Shopping Assistenten er formuleret på på dette punkt.



Jeg håber, at jeg med ovennævnte har besvaret dine spørgsmål.



Du er velkommen til at gengive mit svar i det debatforum, hvor du selv har skrevet om spørgsmålet.







Med venlig hilsen



--------------------------------------------------

Peter Fogh Knudsen

Leder af Forbruger Europa

mvh
Ib
Ib Holm
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 2005-06-4 16:11
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf mpknudsen » 2006-02-22 13:40

Jeg kan sagtens se hans pointe, og det virker da også fornuftigt nok for den slags folk som jo aldrig nogensinde selv ville komme til at lægge lidt for meget i ordvalget - MEN - det er ikke alle der fra naturens side er velsignet med den form for visdom, så nogle folk vil unægteligt blive optaget af snæversynede detaljer - som mangel på telfonnumre - fordi det er nævnt i teksten på formularen.
I det hele taget synes jeg personligt at den Shopping Assistent er relativt omsonst fordi tingene giver sig selv... Men der må man jo lægge sine subjektive idéer fra sig og igen tænke på de stakkels individer som ikke kender til disse faldgruber.
/Martin
mpknudsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 2006-01-4 13:29
Geografisk sted: Nyborg


Tilbage til Generel debat

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron