Shopping Assistenten er nu klar, men efter min mening med småfejl. Der spørges f.eks. efter telefon nummer, det er der mange der ikke opgiver, da alle henvendelser normalt sker pr. e-mail. Der er et lovkrav om, at CVR nummer skal oplyses, det har de helt glemt. Hvis man har CVR nummer kan alle relevante oplysninger findes på www.cvr.dk og www.toldskat.dk kan oplyse, om virksomheden er momsregistreret.
Der er ikke lovkrav om, at internetbutikker skal opgive telefonnummer, så [highlight=red]det er betænkeligt at en internetbutik får en "dårlig" bemærkning fra en offentlig myndighed, når den overholder lovens krav[/highlight].
e-Handelslovens §7 lyder således:
" § 7. En tjenesteyder skal give oplysning om
1) tjenesteyderens navn,
2) den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,
3) e-post-adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om tjenesteyderen, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med tjenesteyderen,
4) CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister,
5) tilhørsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den relevante tilsynsmyndighed.
Stk. 2. En tjenesteyder, der udøver et lovreguleret erhverv, skal desuden give
1) oplysning om enhver brancheorganisation eller lignende, hvor tjenesteyderen er registreret,
2) oplysning om erhvervsbetegnelsen og den medlemsstat, hvor den er givet, og
3) en henvisning til de faglige regler, der gælder for det lovregulerede erhverv, og hvorledes der kan opnås adgang til disse.
Stk. 3. Der skal for tjenestemodtageren og myndighederne være en let tilgængelig og vedvarende adgang til de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger. "
Shopping Assistenten åbner i et popup vindue, og har følgende spørgsmål:
1. Oplyser sælger tydeligt sit navn, sin fysiske adresse og andre kontaktoplysninger som for eksempel e-mail adresse og telefonnummer?
2. Giver sælger tilstrækkelige oplysninger om varens/ydelsens væsentligste egenskaber?
3. Får du tydelig oplysning om pris, levering, betaling og andre købsvilkår?
4. Kan du betale med betalings- eller kreditkort?
5. Giver sælger dig oplysning om fortrydelsesret?
6. Giver sælger dig oplysning om, hvad du kan gøre i tilfælde af fejl og mangler?
7. Beskytter sælger dine persondata og betalingsoplysninger?
Sådan bruger du Forbruger Europas Shopping Assistent
Besvar de 7 spørgsmål ovenfor og tryk på send. Derefter modtager du gode råd i forhold til dine svar på spørgsmålene.
Shoppingen Assistenten bliver stående på skærmen, mens du tjekker sælgers hjemmeside.