hejsa Jens
det med sitemap, er noget det ligger i den Osc jeg har. Så det kan jeg ikke svare dig på. Men jeg vil FORMODE det er en Contribution der gør det. hvilken, ved jeg ikke.
Mht til det med returfragt ved en fortrydelsesret. Så påpeger du et MEGET ømt område, som er debatteret mange steder. Ikke bare herinde på openforum.
Men kunden bestiller en ekstern service ydelse, som han også får. At han/hun så vælger at afvise selve produktet, kan aldrig have noget at gøre med den ydelse han HAR fået leveret. og Som du og jeg - som forhandler - HAR betalt, til vores fragtleverandør.
Skal jeg gå til min fragtleverandør og siger, hey min kunden ville ikke have varen, så jeg skal også have mine penge igen for den ydelse i har leveret ?
Så vidt jeg er orienteret er der ikke skabt præcedens for det her, og jeg har ikke selv oplevet en butik der efterlever forbrugerombudsmandens teoretiske anskuelser.
Jeg har undersøgt hvad en shop som er godkendt af det "herlige" e-mærke skriver under sin returet. OG det skal lige påpeges, dette er ikke for at hænge butikken ud, men har fundet en shop herinde fra som jeg ved debattere ofte.
Returret
Når varen returneres og fortrydelsesretten udnyttes kan dette kun ske, såfremt varen returneres i væsentlig samme stand og mængde som da du modtog den. Du må gerne pakke varen ud og prøve den, så længe du kan returnere den i væsentlig samme stand og mængde*. Fortrydelsesretten bortfalder derfor, hvis du bruger varen på en måde, hvor det er helt åbenbart at brugen formindsker varens salgsværdi væsentligt.
Når du udnytter fortrydelsesretten skal du selv betale for fragten, når du returnerer varen. Så hvis du har købt en varer via vores internetbutik, har du derfor ret til at fortryde købet. Du skal bare returnere varen til os senest 14 dage efter du har modtaget den. Du kan returnere varen til os ved at nægte at modtage varen når den leveres.
Husk altid at oplyse ordrenummeret når du returnerer en ordre.
Her kan du også se det tydeligt skrevet.
Så kan du tolke forbrugerombudmandes anskuelser som du vil, men sammenhæng og fornuft, var vidst ikke. Det første der blev tænkt på
************UPDATE***************************
Nu blev jeg jo selvfølgelig lidt mere nysgerrig, og hoppede ind på forbrug.dk for at se hvad de egentlig skriver. Og må sige jeg blev lidt positiv overrasket.
Følgende link, viser nemlig at teksten for fortrydelsesret, er OMFORMULERET WUUHUUU.
en kort snippet af teksten:
Varer du sender retur
Når du vil udnytte din fortrydelsesret, skal du selv betale returforsendelsen, medmindre andet er aftalt. Du må ikke sende varen pr. efterkrav.
Denne side er så publiceret 11-12-2005, så det er for nyligt ændringen er sket.
DET VAR DA DEJLIGT