Svindel ved e-handel

Her kan du beskrive smarte løsninger og tips til andre.

Redaktør: Redaktionen

Svindel ved e-handel

Indlægaf TP_9000 » 2008-05-14 22:02

Som "investigator" ifbm svindelsager med online kreditkort betalinger, vil jeg her komme med lidt tips og erfaringer.

Der er nogle specifikke forhold, som kan indikere misbrug, og som du (som forretningsindehaver) bør være opmærksom på:

- Hvilket tidspunkt er ordren afgivet? Erfaringer viser, at ordrer, der afgives mellem midnat og kl. 3, kan være misbrug.
- Flere ordrer til samme navn med forskellige leveringsadresser.
- Flere ordrer til samme adresse men med forskellige navne.
- Ordre på forskellige kortnumre/kort med samme navn og leveringsadresse.
- Ordrer, der afviger fra det mest almindelige i beløbsstørrelse og antal bestilte varer.
- Ordrer, der ikke virker logiske i forhold til kunden.
- Mange ordrer fra samme IP-adresse (hvis du kan se dette i dit shopsystem).

Er du usikre på kunden bestilling (og det skal du være ved alle "store" ordre) vil jeg anbefale dig følgende:

- Ring til kunden (hvis det er en telefonsvarer, skal du bede kunden ringe dig op). Når du træffer kunden skal du mere identifikation fra ham (fastnet telefonnummer, ”rigtig” mailadresse og evt. høre hvilken bank han har). Hvis han ikke ønsker at give nogle af disse informationer er det ikke sikker at han er ”fin” i kanten.

- Når du har fået disse oplysninger skal du ringe/skrive tilbage til ham og få ham til at bekræfte ordren (lad ham beskrive varen og leveringssted). Ofte vil en misbruger ikke vende tilbage.

Du kan også finde en masse gode tips på Internettet, PBS og hos kortorganisationerne ved at søge på sikkerhed ved modtagelse af online betalinger. Visa har bl.a. en rigtig god vejledning her: http://www.visaeurope.com/documents/ais ... f?d=121207 og Forbrug.dk har en række brugbare informationer her: http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsma ... eterhverv/

Skulle du have nogle spørgsmål vedrørende håndtering og regler indenfor modtaget online betalinger er du velkommen til at kontakte mig.
Med venlig hilsen

Thomas Pedersen - ePay / Payment Solutions
Web: http://www.epay.dk
TP_9000
Godt igang
Godt igang
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 2007-03-28 14:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Svindel ved e-handel

Indlægaf Kennith » 2008-05-15 08:06

Tak fordi du tager dig tid til at dele dine erfaringer med os
Hvis du har spørgsmål til Unique Free så stil dem her viewforum.php?f=53
Brugeravatar
Kennith
VIP medlem
VIP medlem
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: 2007-04-30 01:15
Geografisk sted: Aalborg

Re: Svindel ved e-handel

Indlægaf pertho » 2008-05-15 20:34

Jeg siger også tak for indlægget.

Det du skriver der, er hvad enhver web shop ejer skal tænke på. Tak for det.
pertho
VIP medlem
VIP medlem
 
Indlæg: 2136
Tilmeldt: 2007-08-16 22:25

Re: Svindel ved e-handel

Indlægaf bølle » 2008-08-1 10:44

ja også mange tak herfra.. og nu vi ser en flink gut fra e-pay hjælpe os kan det nævnes at der ved e-pay er mulighed for svindelkontrol:

[quote]Svindelkontrol
Gennem Svindelkontrol får I et ekstra sikkerhedstjek af jeres betalinger.

Svindelkontrol går ud på at overvåge de betalinger der gennemføres hos os, ud fra flere sikkerhedsparametre, såsom gentagende betalinger fra samme kortnumre og samme IP-adresse (afsender) på tværs af alle de betalinger der køre igennem ePay.

Vi holder konstant øje med betalingskort, der kan være mistænkt for misbrug og svindel. Betalingen vil ikke blive afvist, men vi gør jer opmærksomme på, at der kan være problemer med en given betaling. Det er så op til jer at vurdere, om den skal hæves eller ej.

Bemærk: Denne service kan først aktiveres, når I har fået oprettet jeres konto i betalingssystemet. Det kan aktiveres under "Indstillinger" og "Betalingssystemet". Denne service koster DKK 0,20 pr. gennemført betaling. [/quote]
Brugeravatar
bølle
Oldtimer :o)
Oldtimer :o)
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 2006-08-16 11:30
Geografisk sted: Odense

Re: Svindel ved e-handel

Indlægaf PLUR » 2009-01-21 03:07

Tillad mig at komme med lidt supplerende informationer:

Konsekvenser ved kreditkort svindel.
1. Ejeren af det stålne/udnyttede kreditkort kræver pengene tilbage gennem banken. Det er DIG som forhandler der skal dække dette tab.
2. Du får en regning fra PBS på 500 kr i gebyr pga denne uretmæssige tilbagebetaling.
3. Du får "sikkert" aldrig dine varer tilbage så du har tabt både indkøbsprisen på varerne samt forsendelse PLUS du skal betale ejeren af kortet tilbage.
4. Politiet vil tage sagen efter anmeldelse. Efterfølgende.. og 3 måneder senere får du afvide at de ikke har ressourcer til at løse opgaven, så du får aldrig penge eller varer tilbage.
5. Du ligner en idiot der er fanget med bukserne nede og tomme lommer.

Lektion?

Stol på din intuition, ser det underligt ud, så er det billigere at afvise en ordre end at ende i førnævnte cyklus.

P.S. Det er IKKE nok at maile/snakke i telefon med kunden for at få lidt "personlig bekræftelse" på at alt er i orden. Det er typisk udspekulerede svindlere der er forberedte, med en rigtig god forklaring der lyder plausibel i forhandlerens øre.
Sørg nu for at være en købmand og vær skeptisk.. har du RÅD til en ordre hvis den nu tilfældigvis var svindel ?

Med venlig hilsen en der har prøvet førnævnte cyklus fordi dette indlæg ikke eksisterede, før erfarringens flade hånd røg på kinden.
PLUR
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2009-01-9 13:08

Re: Svindel ved e-handel

Indlægaf Kwudo » 2009-02-9 23:31

Rigtig god info fra både PLUR og TP_9000, jeg takker :-)
Kwudo
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 2006-12-7 22:44


Tilbage til Tips & Tricks

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron